Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Hírek

A hosszútávú lokációs döntések hét motiváló tényezője

Szerző: Mtthijs Weeink, a JLL Globális Üzleti Lokációs Tanácsadás Vezetője


​Eddig nem látott fontosságúvá vált, hogy hol lokalizálják magukat a vállalkozások. A lokáció nagy szerepet játszik abban, hogy cégünket vonzóvá tegyük az alkalmazottak számára és meg is tartsuk őket hosszú távon. Hiszen sokan már úgy választanak munkahelyet, hogy tüzetesen megvizsgálják a munkaadó elhelyezkedését annak érdekében, hogy optimalizálják a munka és magánéleti egyensúlyt.

A jó lokációs döntések szignifikánsan megnövelhetik egy vállalat hosszú távú teljesítményét. A rossz döntések következménye lehet az elvesztett tehetségek, a produktivitás és a bevétel csökkenése.

Rendszeresen találkozunk olyan cégekkel, akiknek a lokáció-döntéshozatali stratégiájuk, vagy annak teljes hiánya hosszú távú következményeket von maga után. Egyszer az egyik vállalat költségcsökkentés céljából a decentralizáció mellett döntött. Az ingatlanköltségek valóban lecsökkentek, ám ez a döntés azzal is járt, hogy tehetségeket és ügyfeleket veszítettek, mely több milliójába került a vállalatnak. A költözés egy stratégiai lokációról tragikus végeredménnyel járt.

Ez egy ékes ellenpéldája annak a globális vállalatnak, amely úgy döntött, hogy az irodai háttértámogató funkciókat kevesebb lokáción, ám nagyobb irodákban összpontosítják. Ennek eredménye egy £ 15 milliós költségmegtakarítás lett és bebiztosította számára a szoftverfejlesztő tehetségeket.

A hét motiváló tényező

Miért dönt úgy egy vállalat, hogy stratégikusan gondolkodik a lokációs döntéshozatalukról? Véleményem szerint hét kulcs motiváció létezik.

  1. A tehetségek vonzása és megőrzése. A legtöbb esetben ez egy városközponti lokációt jelent. A városok egyre növekvőbb számban vonzzák be a fiatal és nemzetközi munkavállalókat. Ezzel egy időben a városi élet egyre elérhetőbbé is válik.
  2. Ingatlanköltségek. Ez a második legnagyobb költség a személyi költségek után, ezért elengedhetetlen az ingatlan bebiztosítása.
  3. Klaszterek. A vállalatok egymással kiépített kapcsolatrendszere sokkal jobb hozzáférést ad a tehetségekhez, a törvényhozó szervekhez, a befektetőkhöz és gazdasági befolyást biztosít számukra.
  4. Szabályozás és adó. Sok vállalatnak két opció közül kell választania: egy olyan országban szeretnének-e működni, ahol alacsonyabbak az adók, vagy egy olyanban, ahol kevesebb a szabály? Nem szabad elfelejteni, hogy a szabályozások változhatnak.
  5. A vállalati stratégiában, technológiában vagy vezetésben bekövetkezett változás vagy növekedés. Vannak vállalatok, melyek a központi elhelyezkedésű, több tárgyalóval rendelkező irodájukat több kisebb irodával egészítik ki, melyek a központtól távolabb helyezkednek el. Közben mások nagy, központi elhelyezkedésű headquartereket tartanak fenn.
  6. A városok dinamizmusa. Európában néhány kormány nagyobb hatáskörrel ruházza fel a régióit és városait, melyek kedvezményekkel motiválhatják a vállalatokat. Előnyként szolgálhat, ha tisztában vagyunk azokkal a feljövőben lévő városi központokkal kapcsolatban, melyek ösztönzik a vállalkozásokat.
  7. Megközelíthetőség. Egyszerűnek hangzik, ám az utazás szempontjából a beszállítók, gyártók és üzletfelek számára kritikus fontosságú, attól függően, hogy új piacra való belépésről, ügyfélszerzésről vagy erőforrásokról beszélünk.

Hosszadalmas döntési folyamat a lokáció választás. Magában foglalja a vállalati követelmények megállapítását, az érintettekkel való konzultációt, a potenciális helyszínek felmérését, helyszíni bejárásokat és szerződéstárgyalásokat.

De mindezt megtehetjük zökkenőmentesen is, egy kis segítséggel.

Akcióterv

A JLL nemrégiben egy nemzetközi pénzügyi szolgáltató munkáját segítette, amely Közép-Kelet Európába tervezte szolgáltató központjának felállítását 1000 alkalmazottja számára. Ez a terület az offshore központok népszerű bázisa, de a régióra jellemző növekvő verseny azt is eredményezheti, hogy egy erős HR funkció nélkül magas lehet a tehetségek fluktuációja.

Egy hosszú, 16 potenciális várost tartalmazó listából Varsó mellett döntött a vállalat, mint a legjobb lokáció, így sikerült egy 7,500 m2 területnyi, A kategóriás irodaterületet biztosítani nekik.

A vállalatok lábnyomának átalakítása és a magas költségvetésű funkciók központosítása jelentős költségmegtakarítást eredményezhet.

Nézzünk a jövőbe

A lokáció tervezés által a vállalatok megengedhetik maguknak, hogy a jelenlegi trendekre alapozva bebiztosítsák a működésük jövőjét, de itt még nincs vége a történetnek; a mindennapi munkavégzés új módszerei és a gyorsan fejlődő technológia bármely méretű vállalatra nyomást gyakorol, hogy revizálják az ingatlan-jellegű kiadásaikat.

A vállalatoknak a toppon kell tartaniuk ezen trendekkel kapcsolatos ismereteiket, és rendszeresen felül kell vizsgálni portfóliójukat annak érdekében, hogy bármit is hozzon a holnap, felkészülten fogadják azt.