Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Hírek

Lassul, de további növekedést mutat a hotel piac az EMEA régióban

Hotel Investment Sentiment Survey, a Jones Lang LaSalle Hotel legfrissebb kiadványa, a befektetői hangulatot elemzi


2011. november 18. – Az idei év második és harmadik negyedévében lelassult a befektetési aktivitás a hotelpiacon az EMEA (Európa, Közel-Kelet és Afrika) régióban, de az elkövetkező hat hónapban a legtöbb városban még várhatóan növekedni fog a befektetési kedv, derül ki a Jones Lang LaSalle Hotels legfrissebb elemzéséből, mely a befektetői hangulat változásait elemzi.

A megvizsgált 37 városból húszban (54%) a befektetési volumen várhatóan növekedést fog mutatni rövidtávon, ám ha középtávon vizsgáljuk a teljesítményt a következő két évet tekintve, akkor ez a szám 30 városra (81%) nő. London, Isztanbul, München és Párizs lesznek várhatóan a befektetői aktivitás fókuszpontjai 2012-ben, bár középtávon a kereskedelmi elvárások pozitívan változnak majd Stockholmban és Koppenhágában is.

Mark Wynne-Smith, a Jones Lang LaSalle Hotels EMEA vezérigazgatója elmondta: “Az elmúlt hat hónapban bebizonyosodott, hogy a piaci mozgásban számos eltérés van. Az év eleje az egész régióban gazdasági fellendüléssel kecsegtetett erősödő befektetői bizalommal, ugyanakkor a második és harmadik negyedév a bizonytalanság erősödését és a széleskörú gazdasági lassulás növekvő kockázatát hozta. Ez negatív hatással volt a hotelpiaci befeketetői elvárásokra is.”

A befektetők úgy vélik, hogy a nyugat-európai városok továbbra is jobban fognak teljesíteni, mint kelet-európai szomszédaik, bár Moszkva és Varsó olyan kiemelt városok, melyek mind rövid mind középtávon jelentős növekedést fognak tapasztalni. A kelet-európai városokban a hotelpiac még mindig a fejlődés stádiumában van, melyet ideiglenesen elhalasztott a gazdasági visszaesés. A látogatottság növekedésének lehetősége és a még mindig korlátozott mértékű prémium kategóriás hotel kínálat miatt a befektetők a jövőre nézve joggal feltételeznek jelentős növekedést ezeken a piacokon.

Az Egyesült Királyságban a lassú gazdasági fellendülés és a magas infláció továbbra is hatással van a szállodák rövid- és középtávú látogatottságára, továbbá az egyesült királyságbeli vállalatok is folyamatosan szigorú ellenőrzés alatt tartják az utazási költségeiket.  Míg London továbbra is jól teljesít különleges helyzetének köszönhetően, a regionális városokban a teljesítmény gyengült.

A befektetők szándékai szempontjából a vásárlási szándék kétségkívül erősödött, és most mintegy 41,8 százalékkal egyértelműen uralják a befektetői hangulatot, ami világosan jelzi, hogy az árképzés egyre reálisabb.  Az ingatlanok megtartásának szándék gyengült, ez a jelenlegi felmérésben 28,2 százalék - ez 680 bázispont csökkenés 2011 áprilisához képest.  Az építés és eladás szándéka a harmadik és negyedik helyre került 16,2 illetve 13,8 százalékkal, mely arra utal, hogy azok, akiknek nem kell eladni, nem is teszik, mivel a legtöbb esetben nyomás alatt álló ingatlanokat kínálnak eladásra.  

A MENA (Közel-Kelet ás Észak-Afrika) régióban az ‘Arab tavasz’ és politikai felfordulás továbbra is hatással van a befektetői bizalomra, ugyanakkor a hozamok körülbelül 8,9 százalékon nagyjából stabilak maradtak, és középtávon a kereskedelmi elvárások javulására számíthatunk. Különösen Doha (Katar fővárosa) fog erősen növekedni.

Wynne-Smith így összegezte: “A hozam elvárások várhatóan gyengülni fognak a régióban, de a főbb piacok, mint London és Párizs kevésbé valószínű, hogy megsínylik ezt, mivel ezen városokban számos befektető keres prémium kategóriás és másodlagos ingatlanokat megvásárlásra.  A hozamok és a másodlagos városok és ingatlanok esetében rosszabbnak tűnnek, mely a jövőbeni növekedés körüli bizonytalanságot illetve a nehéz hitelpiacot tükrözi.  A vásárlási szándék visszatérése a befektetői stratégia listák élére egy esetleges fordulópontot jelez a hotel piac számára, mivel egybeesik az értékesíthető szállodák számának jelentős növekedésével”.

Benjamin Perez-Ellischewitz, a Jones Lang LaSalle magyarországi irodájának befektetési vezetője hozzátette: „ 2011 szeptemberének végéig két luxus szálloda került eladásra Budapesten, az InterContinental Hotel és a Four Seasons. Ez a két tranzakció a teljes magyarországi befektetési volumen 22 százalékát tette ki több mint 100 millió euró értékben. Ez a volumen 2007 óta a legmagasabb szint, és reményeink szerint már azt jelzi, hogy a budapesti hotel piac sötét korszaka végetért.”