Skip Ribbon Commands
Skip to main content

Hírek

Budapest

Tovább folytatódnak a nagy irodabérleti tranzakciók?  Nyomtatható verzió


A költségcsökkentés válik az irodabérleti tranzakciók fő mozgatórugójává
 
A Jones Lang LaSalle tapasztalatai szerint a nagy bérlők irodabérleti projektjeinek az egyik kulcsfontosságú feltétele az, hogy kedvezőbb irodaterület kihasználtsággal költségkímélőbb megoldást találjanak. Jelenleg is számos nagy bérlő vizsgálja az irodapiacot és keresi a leghatékonyabb megoldást székhelyük áthelyezésére vagy irodaterületeik összevonására. A régi, elavult irodaházakból újba költözve nem csak az üzleti légkör változik, de sok esetben az addig megszokott munkahelyi gyakorlat is. Sok régi irodaházban találkozunk osztott irodaterületekkel, amelyek nem annyira hatékonyak, mint a mai nyitott irodaterületek. A Jones Lang LaSalle statisztikái szerint a 15.000 m2 feletti irodaigényű bérlők egy újépítésű irodaházban akár a régi területükhöz képest 20%-kal kisebb területen is ki tudják alakítani az irodájukat, ami jelentős megtakarítást jelent. Ezáltal az éves bérleti díj- és üzemeltetés költsége 10-15%-kal kevesebb lehet az új, hatékonyabb épületekben.
 
Ahogy egyre nagyobb szerephez jut a vállalati társadalmi felelősségvállalás, a CSR, úgy a fenntarthatóság és a környezettudatosság is egyre nagyobb hangsúlyt kap. A nap- és geotermikus energia felhasználása, az esővíz hasznosítása és még sok más környezetbarát megoldás támogathatja a vállalatok törekvéseit.

A tavalyi évben átadott nagy volumenű új irodaterületnek köszönhetően a kihasználatlanság 13,9%-ra nőtt, így a bérlők számára bővült a választható irodaterületek és bérleti konstrukciók kínálata. Ez a trend előreláthatóan folytatódik, hiszen 2009 folyamán is rekordmennyiségű új irodakínálat átadása várható.
 
A K&H Bank új központjának irodabérleti tranzakciója az első irodabérlet optimalizációra irányuló projektek között volt. A budapesti irodapiac eddigi legnagyobb irodaterületű székházprojektje 2008 végén zárult le, de a szerződéskötést hosszú előkészület előzte meg. A Jones Lang LaSalle bérlőképviseleti és projekt management (PDS) részlegét 2007-ben bízta meg a Bank egy ingatlan-stratégiai tanulmány elkészítésére. A tanulmányban a Bank 6 különböző helyszínen lévő irodaterületeinek összevonásának lehetőségeit elemezték. Az elemzés többek között a technikai és pénzügyi megvalósíthatóságot és a projekt időzítését is vizsgálta.
 
A beruházást a kezdetektől fogva nagy figyelemmel kísérte az ingatlanszakma és a 45.000 m2-es előbérleti szerződés gyorsan mozgásba hozta az ingatlanpiacot. Ezalatt a 10 hónapos időtartam alatt a Bank igényei folyamatosan változtak, de az eredmény így is a budapesti irodapiac eddigi legnagyobb irodaterületű székház projektje volt.
A Bank elvárásai között szerepelt, hogy a székház a jövőben is illeszkedjen a fenntarthatósági igényeikhez, és a fenntartási költségek is elfogadhatóak legyenek. Ezért a székház építésénél nagy hangsúlyt fektetnek a környezettudatosságra és céljuk, hogy az épület arany fokozatú LEED minősítést nyerjen.  A fenntarthatóságra vonatkozó elvárások a kezdetektől fogva megingathatatlanok voltak, és a tárgyalások során a Bank ebből nem is engedett.  Így a K&H Bank lesz a büszke tulajdonosa a „legzöldebb” irodaháznak a budapesti piacon.
 
Az irodakeresés során sokat változtak az elképzelések, míg végül a döntés a TriGránit fejlesztésére, a Millennium City Centerre esett, ahol két új épületben, a K és a H toronyban mintegy 45.000 m2-en valósul meg az első campus-jellegű székház projekt.
 
Thierry Delvaux, a Jones Lang LaSalle ügyvezető igazgatója a következőket nyilatkozta az irodakereséssel kapcsolatban: “Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy ezt a tranzakciót mindvégig transzparensen és bizalmasan kezelték. A tender kiírásától a projekt befejezéséig a csapat végig egyértelmű célkitűzéseket követett, és a projekt minden szakasza a döntéshozó testület közös megállapodásával zárult le.”
Starmann Mária, a bérlőképviseleti részleg vezetője hozzátette: „A projekt minden fázisa dokumentálásra került, és a végső döntést a project team és a Bank felsővezetése objektív és részletekbe menő értékelés alapján hozta meg. Biztos vagyok abban, hogy ennek a következetes hozzáállásnak és a székház project team hozzáértő munkájának köszönhető az, hogy a tervezett időben sikeresen lezárult a keresés. A székház project team a Bank különböző részlegeinek tagjaiból állt össze, akik mindannyian megbízható ingatlanpiaci tapasztalattal rendelkeznek.”
 
A közelmúltban elkezdődött irodabérlet konszolidációs törekvések első kiemelkedő példája volt a K&H Bank székház projektje. Bár 2009. előre láthatóan a költségcsökkentés éve lesz, mégis várható, hogy a nagy bérlők irodaterület keresései továbbra is aktívak maradnak a piacon, és ebben az évben is folytatódnak az irodaterületek optimalizációjára vonatkozó törekvések.