News release

A pandémia ellenére is keresett a kiskereskedelmi bérlőképviselet

Az elmúlt egy évben irányt váltott a kiskereskedelmi márkák üzletstratégiája, az újabb üzletnyitások helyett most a portfóliójuk optimalizálásán van a hangsúly. Ennek a folyamatnak szerves résztvevője a JLL nemzetközi ingatlantanácsadó vállalat is, mely számos prémium márka megbízását látja el hazánkban is.

március 29, 2021

Az elmúlt időszak új kihívások elé állította mind az ingatlan bérbeadókat, mind a bérlőket; a lezárások hatására eddig nem látott számban történt szerződés-újratárgyalás a kereskedelmi ingatlanpiacon, a pandémia által leginkább súlytott kiskereskedelmi ingatlanok esetében üzletek bezárásával is járt ez a folyamat. Az ingatlanpiaci elemzők azt tapasztalják, hogy a válság hatására módosult a kiskereskedelmi láncok bővülési stratégiája, az üzlethálózatok optimalizálása került a középpontba, melynek megvalósításában nagy segítséget jelent a bérlőképviseleti tanácsadók bevonása.

A portfólió optimalizálásra több szempontból is szükség van. A COVID-19 nagyban átalakította a vásárlási szokásokat, felerősödött az igény a biztonságos vásárlásra: előtérbe került egyrészt a higiéniai előírások betartása a fizikai térben, másrészt az e-kiskereskedelem rekord sebességgel fejlődik – a KSH adatai szerint az interneten lebonyolított vásárlások forgalma, beleértve a csomagküldő tevékenységet is,  40%-kal bővült a tavalyi év során, folytatva az évek óta tartó tendenciát. Mindezekhez pedig alkalmazkodnia kell az üzletek kínálatának és helykihasználásának.

A lezárások hatására a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene ugyan 0,2%-kal mérséklődött egy éves viszonylatban, Sréter Éva, a JLL Kiskereskedelmi Bérbeadási részlegének vezetője mégis úgy látja, pozitív fejlődési lehetőségeket tartogat a piac a megbízóik számára. A gazdasági visszaesés következtében, 2020 decemberére a bevásárlóközpontok és a vásárlóutcák üzleteiben is csökkenésnek indult a prémium bérleti díj szintje, ez nagyjából 10-15%-ot jelent. „Az üzletbezárások következtében megnőtt a elérhető minőségi üzlethelyiségek kínálata is, ami a , prémium bérleti díjak csökkenése mellett, a közeljövőben kedvező lesz bővülési-, vagy piacra lépési lehetőségeket teremt. A bérleti díj csökkenés továbbá segíti a meglévő márkákat üzlethálózatuk optimalizálásában is, ami jelenleg az új és elsőszámú fókusza a kereskedőknek.” – tette hozzá a tanácsadó.

De hogy pontosan miben is nyilvánul meg egy bérlőképviselő feladata a portfólió optimalizálás  során? A bérlőképviselő az ügyfél igényeit és prioritásait figyelembe véve a piac monitorozásán túl lebonyolítja a tárgyalásokat a már meglévő és lehetséges bérbeadókkal, és leköveti a többi márka mozgását is az adott termékkategóriában. A rentábilitásra törekvés a cél, a tanácsadók elemezik a rendelkezésükre álló pénzügyi háttérinformációkat is. Közhely ugyan, de az információ hatalom, ami jelen piaci körülmények között nagy előnye a nemzetközi tanácsadó vállalatoknak, amilyen a JLL is, hiszen a globális háttér megbízóikat is naprakész trend adatokkal látja el.

A nagy márkák a pandémia árnyékában is élnek a lehetőséggel és tanácsadót vonnak be az optimalizálási folyamatba - a JLL kiskereskedelmi részlegének ügyfélköre is folyamatosan bővül. 2021-ben már több ismert prémium márka képviseletében tárgyal a hazai piacon, többek között a Lindt&Sprüngl csokoládé- vagy a Triumph és Sloggi ruházati márkák és további egyeztetések zajlanak újabb potenciális piacralépőkkel is. A vállalat nemzetközi szinten ugyancsak neves megbízókat támogat, mint például az Adidas, Birkenstock, Sephora, Moncler és az Asics. „Tanácsadói munkánkat kétség kívül segíti, hogy megbízóink magas márkaértékű kategóriákat képviselnek, ezért hosszútávú, megbízható bérlőknek számítanak. A nemzetközi ügyfelek támogatásában általános gyakorlat, hogy a budapesti csapatot is bevonják a piaci folyamatok feltérképezésébe és a régiós kollégákkal együttműködve rendszeresen információt cserélünk a helyi viszonyokról is.” – tette hozzá a JLL szakértője.